ZARZĄDZENIE NR 276/23
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 12 maja 2023 r.
w sprawie Regulaminu Grudziądzkiego Centrum Aktywizacji Społecznej Spichlerz 57
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 43 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1. 1. Ustalam Regulamin Grudziądzkiego Centrum Aktywizacji Społecznej Spichlerz 57, zwany dalej „Regulaminem”.
Regulamin określa cele i zadania Centrum oraz zasady rezerwacji i korzystania z pomieszczeń i wyposażenia Centrum.
§2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Centrum – oznacza to Grudziądzkie Centrum Aktywizacji Społecznej Spichlerz 57;
- organizacji pozarządowej – oznacza to organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023, poz. 571), prowadzące działalność pożytku publicznego na terenie Grudziądza lub na rzecz jego mieszkańców;
- grupie nieformalnej – oznacza to grupę mieszkańców Grudziądza, realizującą działania na rzecz miasta lub jego mieszkańców, reprezentowaną przez lidera;
- mieszkańcach – oznacza to mieszkańców Grudziądza, w szczególności mieszkańców obszaru objętego rewitalizacją;
- mieście – oznacza to gminę-miasto Grudziądz;
- podmiocie korzystającym – oznacza to organizację pozarządową lub grupę nieformalną korzystającą z pomieszczeń i wyposażenia Centrum;
- Punkcie Informacji – oznacza to miejsce (oznaczone tabliczką „Reakcja”), w którym osoby i podmioty korzystające z Centrum uzyskają niezbędne informacje dotyczące działalności Centrum;
- Wydziale – oznacza to Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
§3. 1. Miasto prowadzi Centrum we współpracy z organizacjami pozarządowymi.
- Nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Dyrektor Wydziału.
Obsługę Centrum zapewniają pracownicy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu oraz organizacje pozarządowe wyłonione w otwartych konkursach ofert.
§4. 1. Centrum mieści się w Grudziądzu przy ul. Spichrzowej 57.
- Godziny pracy Centrum są podane na stronie internetowej www.Spichlerz57.
Rozdział 2
Cele i zadania Centrum
§5. Centrum powstało w celu prowadzenia działań umożliwiających podniesienie aktywności społecznej mieszkańców, integracji różnych środowisk społecznych oraz bezpośredniego włączenia mieszkańców w proces zmian społecznych związanych z rewitalizacją.
§6. Cele działalności Centrum obejmują w szczególności:
- stwarzanie warunków do działania i rozwoju organizacjom pozarządowym, grupom nieformalnym, wolontariuszom i mieszkańcom, z wyjątkiem działań o charakterze politycznym, religijnym i komercyjnym;
- wspieranie organizacji pozarządowych i grup nieformalnych poprzez doradztwo, szkolenia i udzielanie informacji;
- inspirowanie i stwarzanie szans do podejmowania kreatywnych działań przez organizacje pozarządowe i grupy nieformalne;
- promocję działań organizacji pozarządowych;
- łączenie sektora organizacji pozarządowych;
- wspieranie i angażowanie lokalnych liderów chcących działać wspólnie i na rzecz społeczności lokalnej;
- pomoc przy powstawaniu nowych organizacji pozarządowych;
- rozwój i promocję wolontariatu;
- integrację i aktywizację mieszkańców;
- zachęcanie do współpracy organizacji pozarządowych, grup nieformalnych, wolontariuszy, mieszkańców, jednostek organizacyjnych miasta i instytucji publicznych.
§7. Centrum pełni rolę inkubatora przedsiębiorczości społecznej, do którego zadań należy w szczególności:
- udostępnianie pomieszczeń i wyposażenia Centrum podmiotom wyłonionym w otwartych konkursach ofert do realizacji zadań Centrum na podstawie odrębnych umów;
- umożliwianie organizacjom pozarządowym korzystania z pomieszczeń i wyposażenia Centrum na prowadzenie działań statutowych oraz grupom nieformalnym na prowadzenie działań zgodnych z celami Centrum;
- prowadzenie działań edukacyjnych i kulturalnych oraz działań z zakresu integracji społecznej;
- organizowanie spotkań, warsztatów i wykładów z zakresu partycypacji społecznej i bezpieczeństwa publicznego;
- prowadzenie szkoleń, warsztatów i doradztwa dla lokalnych organizacji pozarządowych i mieszkańców zamierzających utworzyć podmioty społeczne;
- informowanie organizacji pozarządowych o możliwości udziału w projektach, konkursach, spotkaniach i szkoleniach;
- prowadzenie ogólnodostępnej kawiarni „Spichlerz 57”.
Rozdział 3
Pomieszczenia i wyposażenie Centrum
§8. W skład Centrum wchodzą następujące pomieszczenia:
- kawiarnia „Spichlerz 57” – ogólnodostępna kawiarnia (usytuowana w piwnicy), połączona z dwupoziomowym tarasem z widokiem na Wisłę, kawiarnia służy również do prowadzenia warsztatów i spotkań integracyjnych;
- Reakcja – Punkt Informacji (na parterze), do którego zadań należy w szczególności:
- informowanie o działalności Centrum,
- wydawanie i przyjmowanie wniosków o udostępnienie pomieszczeń i wyposażenia Centrum,
- udostępnianie pomieszczeń i wyposażenia Centrum,
- dysponowanie szafkami skrytkowymi i urządzeniem wielofunkcyjnym,
- instruowanie o sposobie korzystania z udostępnianego wyposażenia;
- Motywacja – mała sala szkoleniowa (na pierwszym piętrze od strony Wisły), wyposażona w podwieszany rzutnik i ekran, biurko, stoły i krzesła dla 20 osób;
- Rozwój – mała sala wielofunkcyjna (na pierwszym piętrze od strony ul. Spichrzowej), wyposażona w stoły i krzesła dla 10 osób, przeznaczona m.in. do prowadzenia warsztatów, małych spotkań grupowych, spotkań indywidualnych oraz dyżurów specjalistów;
- Inspiracja – duża sala szkoleniowa (na drugim piętrze od strony Wisły), wyposażona w przenośny ekran i rzutnik, biurko i krzesła dla 40 osób, w przypadku organizowania większych spotkań istnieje możliwość połączenia sal Inspiracja i Pasja w dużą salę wielofunkcyjną;
- Pasja – sala konferencyjna (na drugim piętrze od strony ul. Spichrzowej), wyposażona
w stoły konferencyjne i krzesła dla 12 osób;
- Regeneracja – pomieszczenie socjalne (na drugim piętrze), wyposażone w niezbędny sprzęt i naczynia umożliwiające przygotowanie kawy i herbaty.
§9. Centrum umożliwia podmiotom korzystającym korzystanie z:
- pomieszczeń wymienionych w § 8 pkt 3-7;
- wyposażenia obejmującego: rzutniki, ekrany, laptopy, nagłośnienie, flipcharty, sztalugi i szafki skrytkowe;
- dostępu do sieci Wi-Fi;
- urządzenia wielofunkcyjnego (kserokopiarki) na potrzeby organizowanych wydarzeń,
pod warunkiem posiadania własnego papieru i nie więcej niż 50 stron.
Rozdział 4
Zasady rezerwacji pomieszczeń i wyposażenia Centrum
§10. Z pomieszczeń i wyposażenia Centrum mogą korzystać organizacje pozarządowe
na działania związane z prowadzeniem zadań statutowych oraz grupy nieformalne w celach zgodnych z działalnością Centrum.
§11. 1. Udostępnienie pomieszczeń i wyposażenia Centrum następuje na wniosek organizacji pozarządowej lub grupy nieformalnej, zwanej dalej „wnioskodawcą”.
- Wniosek jest dostępny:
- w formie elektronicznego formularza do wypełnienia na stronie www.spichlerz57.pl;
- w wersji elektronicznej do pobrania i wydrukowania w formie papierowej na stronie spichlerz57.pl;
- w wersji papierowej w Punkcie Informacji.
- Wzór wniosku stanowi Załącznik Nr 1 do Zarządzenia.
- Klauzula informacyjna RODO stanowi Załącznik Nr 2 do Zarządzenia.
- Wnioskodawca składając wniosek potwierdza zapoznanie się i akceptację niniejszego Regulaminu.
- Wniosek można złożyć poprzez:
- wypełnienie formularza elektronicznego na stronie www.spichlerz57.pl lub
- wypełnienie i podpisanie przez przedstawiciela organizacji pozarządowej lub grupy nieformalnej, a następnie:
- przesłanie w formie skanu pocztą elektroniczną na adres e-mail spichlerz57@um.grudziadz.pl lub
- dostarczenie do Punktu Informacji.
- Wniosek należy złożyć nie później niż 7 dni roboczych i nie wcześniej niż 3 miesiące przed terminem wydarzenia.
- W uzasadnionych przypadkach możliwe jest niedochowanie 7-dniowego terminu złożenia wniosku, pod warunkiem dostępności pomieszczeń i akceptacji pracownika Punktu Informacji.
12. 1. W przypadku nieprawidłowo lub niekompletnie wypełnionego wniosku pracownik Punktu Informacji niezwłocznie informuje wnioskodawcę telefonicznie lub pocztą elektroniczną o konieczności poprawienia lub uzupełnienia wniosku w ciągu 3 dni roboczych od daty poinformowania.
2. Nieusunięcie braków we wniosku w wyznaczonym terminie skutkuje nieprzyznaniem rezerwacji.
§13. 1. Wnioski rozpatrywane są według kolejności zgłoszeń.
- O dokonaniu rezerwacji decyduje dostępność pomieszczeń i/lub wyposażenia Centrum w terminie wskazanym przez wnioskodawcę.
- Pracownik Punktu Informacji w ciągu 2 dni roboczych od złożenia kompletnego wniosku informuje wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku i wskazuje zarezerwowane pomieszczenie.
- Wnioskodawca może korzystać wyłącznie z pomieszczenia i wyposażenia Centrum wskazanego przez pracownika Punktu Informacji.
- Wnioskodawca może korzystać z pomieszczeń i wyposażenia Centrum tylko w celu określonym we wniosku.
§14. 1. W przypadku rezygnacji z rezerwacji, wnioskodawca jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o tym pracownika Punktu Informacji oraz uczestników organizowanego wydarzenia.
Trzykrotne odwołanie przez wnioskodawcę rezerwacji bez poinformowania Punktu Informacji może skutkować brakiem możliwości korzystania z pomieszczeń i wyposażenia Centrum przez okres 3 miesięcy od daty ostatniej rezygnacji.
§15. 1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor Wydziału zastrzega sobie prawo do zmiany lub odwołania terminu rezerwacji pomieszczenia.
Pracownik Punktu Informacji niezwłocznie informuje wnioskodawcę o zmianie lub odwołaniu rezerwacji telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
§16. Kalendarz rezerwacji pomieszczeń jest dostępny na stronie www.spichlerz57.pl.
Rozdział 5
Zasady korzystania z pomieszczeń i wyposażenia Centrum
§17. 1. Pomieszczenia i wyposażenie Centrum są udostępniane podmiotom korzystającym bezpłatnie.
- Wszystkie wydarzenia organizowane w Centrum są bezpłatne dla ich uczestników.
- Wydarzenia organizowane w Centrum przez podmioty korzystające mogą mieć charakter zamknięty (dla członków organizacji pozarządowych lub grup nieformalnych) lub otwarty.
§18. 1. Pomieszczenia Centrum są udostępniane podmiotom korzystającym w godzinach pracy Centrum.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor Wydziału może wyrazić zgodę
na udostępnienie pomieszczeń poza godzinami pracy Centrum.
§19. 1. Pracownik Punktu Informacji w celach statystycznych prowadzi ewidencję osób korzystających z Centrum.
- Przedstawiciel podmiotu korzystającego po zakończeniu wydarzenia informuje pracownika Punktu Informacji o faktycznej liczbie osób biorących udział w spotkaniu.
§20. 1. Podmioty korzystające z pomieszczeń Centrum są zobowiązane przestrzegać podanych we wniosku godzin rezerwacji.
- Podane we wniosku godziny rezerwacji powinny uwzględniać czas na przygotowanie pomieszczenia na wydarzenie oraz przywrócenie pomieszczenia po spotkaniu do stanu pierwotnego, w szczególności na ustawienie stołów, krzeseł, umycie naczyń, posprzątanie, opróżnienie pojemników na śmieci.
§21. 1. Podmioty korzystające ponoszą pełną odpowiedzialność za udostępnione wyposażenie, w tym odpowiedzialność materialną, za szkody powstałe w czasie dysponowania wyposażeniem Centrum.
- Podmioty korzystające z wyposażenia Centrum są zobowiązane oddać sprzęt
w nienaruszonym stanie i w pierwotnej konfiguracji.
- W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub utraty udostępnionego wyposażenia, podmioty korzystające są zobowiązane do naprawienia wyrządzonej szkody lub zwrotu równowartości wyposażenia w wysokości i na zasadach określonych przez Dyrektora Wydziału.
§22. 1. Po zakończeniu wydarzenia podmioty korzystające są zobowiązane do zabrania swoich przedmiotów, w tym do opróżnienia szafki skrytkowej.
- Centrum nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty pozostawione na terenie obiektu przez podmioty korzystające.
§23. Osoby i podmioty korzystające z Centrum są zobowiązane w szczególności do:
- przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- oszczędnego gospodarowania ogólnodostępnymi mediami (woda, energia elektryczna, ogrzewanie);
- zachowania porządku i czystości;
- przestrzegania zasad współżycia społecznego;
- organizowania wydarzeń w sposób niezakłócający spotkań w innych pomieszczeniach;
- podporządkowania się zaleceniom pracownika Punktu Informacji;
§24. Na terenie Centrum zabrania się w szczególności:
- prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzenia działań o charakterze politycznym, religijnym i komercyjnym;
- prowadzenia zbiórek publicznych;
- używania wyrobów tytoniowych;
- używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych;
- przebywania osób będących w stanie nietrzeźwości lub w stanie wskazującym na użycie środków, o których mowa w pkt 5.
§25. Organizacje pozarządowe i grupy nieformalne nie mogą posługiwać się adresem i numerem telefonu Centrum, jako adresem swojej siedziby i danymi kontaktowymi.
§26. 1. Budynek i pomieszczenia Centrum są monitorowane.
- 2. Zasady monitoringu określa Zarządzenie Nr 458/21 Prezydenta Grudziądza z dnia 1 września 2021 r. w sprawie „Polityki Monitoringu Wizyjnego w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu”.
§27. W przypadku zaistnienia zagrożenia życia lub zdrowia osób przebywających
na terenie Centrum, osoby i podmioty korzystające są zobowiązane niezwłocznie poinformować o tym fakcie odpowiednie służby i/lub pracownika Punktu Informacji.
§28. 1. Osoby i podmioty korzystające z przestrzeni Centrum, swoją obecnością potwierdzają, że akceptują Regulamin i zobowiązują się do jego przestrzegania.
- W przypadku nieprzestrzegania Regulaminu pracownik Punktu Informacji może poprosić o opuszczenie Centrum i/lub wezwać Policję lub Straż Miejską.
- Nieprzestrzeganie Regulaminu jest odnotowywanie przez pracownika Punktu Informacji i może skutkować brakiem możliwości korzystania z pomieszczeń i wyposażenia Centrum przez okres 3 miesięcy od daty stwierdzenia naruszenia.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§29. Wszelkie kwestie nieuregulowane w Regulaminie będą rozstrzygane przez Prezydenta Grudziądza, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Wydziału.
§30. Wykonanie Zarządzenia powierzam Dyrektorowi Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
§31. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Papierowy wniosek możesz pobrać, wydrukować i przynieść do Spichlerza 57, albo wysłać nam na maila spichlerz57@um.grudziadz.pl. Poza tym zapoznaj się z klazulą RODO