ZARZĄDZENIE NR 403/24
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 18 lipca 2024 r.
w sprawie Regulaminu Grudziądzkiego Centrum Aktywizacji Społecznej Spichlerz 57
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i 721) zarządzam, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Ustalam Regulamin Grudziądzkiego Centrum Aktywizacji Społecznej Spichlerz 57, zwany dalej „Regulaminem”.
2. Regulamin określa cele i zadania Centrum oraz zasady rezerwacji i korzystania z zasobów (pomieszczeń i wyposażenia) Centrum.
§2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Centrum – oznacza to Grudziądzkie Centrum Aktywizacji Społecznej Spichlerz 57, które mieści się w Grudziądzu przy ul. Spichrzowej 57;
- organizacji pozarządowej – oznacza to organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571 oraz
z 2024 r. poz. 834), prowadzące działalność pożytku publicznego na terenie Grudziądza lub na rzecz jego mieszkańców;
- grupie nieformalnej – oznacza to grupę mieszkańców Grudziądza, realizującą działania na rzecz miasta lub jego mieszkańców;
- mieszkańcach – oznacza to mieszkańców Grudziądza, w szczególności mieszkańców obszaru objętego rewitalizacją;
- mieście – oznacza to gminę-miasto Grudziądz;
- podmiocie korzystającym – oznacza to organizację pozarządową lub grupę nieformalną korzystającą z zasobów (pomieszczeń i wyposażenia) Centrum;
- Punkcie Informacji – oznacza to miejsce (oznaczone tabliczką „Reakcja”), w którym osoby i podmioty korzystające z Centrum uzyskają niezbędne informacje dotyczące jego działalności;
- Wydziale – oznacza to komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego w Grudziądzu sprawującą nadzór i odpowiedzialną za koordynację działań prowadzonych w Centrum.
§ 3. 1. Miasto prowadzi Centrum we współpracy z organizacjami pozarządowymi.
- Obsługę Centrum zapewniają pracownicy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu oraz organizacje pozarządowe wyłonione w otwartych konkursach ofert.
Rozdział 2
Cele i zadania Centrum
§4. 1. Centrum powstało w celu prowadzenia działań umożliwiających podniesienie aktywności społecznej mieszkańców, integracji różnych środowisk społecznych oraz bezpośredniego włączenia mieszkańców w proces zmian społecznych związanych z rewitalizacją.
- Cele działalności Centrum obejmują w szczególności:
- stwarzanie warunków do działania i rozwoju organizacji pozarządowych, grup nieformalnych i mieszkańców;
- wspieranie organizacji pozarządowych i grup nieformalnych poprzez doradztwo, szkolenia i udzielanie informacji;
- inspirowanie i stwarzanie szans do podejmowania kreatywnych działań przez organizacje pozarządowe i grupy nieformalne;
- promocję działań organizacji pozarządowych;
- łączenie sektora organizacji pozarządowych;
- wspieranie i angażowanie lokalnych liderów chcących działać wspólnie i na rzecz społeczności lokalnej;
- pomoc przy powstawaniu nowych organizacji pozarządowych;
- rozwój i promocję wolontariatu;
- integrację i aktywizację mieszkańców;
- zachęcanie do współpracy organizacji pozarządowych, grup nieformalnych, mieszkańców, jednostek organizacyjnych miasta i instytucji publicznych.
§5. Centrum pełni rolę inkubatora przedsiębiorczości społecznej, do którego zadań należy w szczególności:
- udostępnianie zasobów Centrum podmiotom wyłonionym w otwartych konkursach ofert
do realizacji zadań Centrum na podstawie odrębnych umów;
- udostępnianie organizacjom pozarządowym zasobów Centrum na prowadzenie działań statutowych oraz grupom nieformalnym na prowadzenie działań zgodnych z celami Centrum;
- prowadzenie działań edukacyjnych i kulturalnych oraz działań z zakresu integracji społecznej;
- organizowanie spotkań, warsztatów i wykładów z zakresu partycypacji społecznej i bezpieczeństwa publicznego;
- prowadzenie szkoleń, warsztatów i doradztwa dla lokalnych organizacji pozarządowych i mieszkańców zamierzających utworzyć podmioty społeczne;
- informowanie organizacji pozarządowych o możliwości udziału w projektach, konkursach, spotkaniach i szkoleniach;
- prowadzenie ogólnodostępnej kawiarni „Spichlerz 57”.
Rozdział 3
Zasoby Centrum
§6. W skład Centrum wchodzą następujące pomieszczenia:
- kawiarnia „Spichlerz 57” – ogólnodostępna kawiarnia (w przyziemiu), połączona
z dwupoziomowym tarasem z widokiem na Wisłę, która służy również do organizacji wydarzeń;
- Reakcja – Punkt Informacji (na parterze), do którego zadań należy w szczególności:
- informowanie o działalności Centrum,
- wydawanie i przyjmowanie wniosków o udostępnienie zasobów Centrum,
- zarządzanie rezerwacjami i wpisywanie ich do kalendarza,
- udostępnianie zasobów Centrum,
- instruowanie o sposobie korzystania z udostępnianego wyposażenia,
- dysponowanie szafkami skrytkowymi i urządzeniem wielofunkcyjnym,
- prowadzenie rejestru wydarzeń organizowanych w Centrum;
- Rozwój – mała sala wielofunkcyjna (na pierwszym piętrze od strony ul. Spichrzowej), wyposażona w stoły i krzesła, przeznaczona m.in. do prowadzenia warsztatów, małych spotkań grupowych, spotkań indywidualnych oraz dyżurów specjalistów, pomieści około 10 osób;
- Motywacja – mała sala szkoleniowa (na pierwszym piętrze od strony Wisły), wyposażona w podwieszany rzutnik i ekran, biurko, stoły i krzesła, pomieści około 20 osób;
- Pasja – sala konferencyjna (na drugim piętrze od strony ul. Spichrzowej), wyposażona
w stoły konferencyjne i krzesła, pomieści około 12 osób;
- Inspiracja – duża sala szkoleniowa (na drugim piętrze od strony Wisły), wyposażona w przenośny ekran i rzutnik, biurko i krzesła, pomieści około 40 osób; w przypadku organizowania większych wydarzeń istnieje możliwość połączenia sal Pasja i Inspiracja
w dużą salę wielofunkcyjną;
- Regeneracja – pomieszczenie socjalne (na drugim piętrze), wyposażone w niezbędny sprzęt i naczynia umożliwiające przygotowanie kawy i herbaty.
§7. Centrum udostępnia podmiotom korzystającym następujące zasoby:
- pomieszczenia wymienione w § 6 pkt 3-7;
- wyposażenie obejmujące: rzutniki, ekrany, laptopy, nagłośnienie, flipcharty, sztalugi;
- szafki skrytkowe;
- dostęp do sieci Wi-Fi;
- urządzenie wielofunkcyjne (kserokopiarkę) na potrzeby organizowanych wydarzeń,
pod warunkiem posiadania własnego papieru i kopiowania/drukowania nie więcej niż 50 stron.
Rozdział 4
Zasady rezerwacji zasobów Centrum
§8. Z zasobów Centrum mogą korzystać organizacje pozarządowe na działania związane
z prowadzeniem zadań statutowych oraz grupy nieformalne w celach zgodnych z działalnością Centrum.
§9. 1. Udostępnienie zasobów Centrum następuje na wniosek organizacji pozarządowej lub grupy nieformalnej, zwanej dalej „wnioskodawcą”.
- Wniosek jest dostępny:
- w formie elektronicznego formularza do wypełnienia na stronie www.spichlerz57.pl;
- w wersji elektronicznej na stronie spichlerz57.pl do pobrania i wydrukowania
w formie papierowej;
- w formie papierowej w Punkcie Informacji.
- Wzór wniosku stanowi Załącznik Nr 1 do Zarządzenia.
- Klauzula informacyjna RODO stanowi Załącznik Nr 2 do Zarządzenia.
- Wnioskodawca, wskazując we wniosku godziny rezerwacji, jest zobowiązany uwzględnić czas na przygotowanie pomieszczenia na wydarzenie oraz przywrócenie pomieszczenia po spotkaniu do stanu pierwotnego, w szczególności na ustawienie stołów, krzeseł, umycie naczyń, posprzątanie, opróżnienie pojemników na śmieci.
- Wnioskodawca składając wniosek, potwierdza zapoznanie się i akceptację Regulaminu.
- Wniosek można złożyć poprzez:
- wypełnienie formularza elektronicznego na stronie www.spichlerz57.pl lub
- wypełnienie i podpisanie wersji papierowej przez przedstawiciela organizacji pozarządowej lub grupy nieformalnej, a następnie:
- przesłanie w formie skanu pocztą elektroniczną na adres e-mail spichlerz57@um.grudziadz.pl lub
- dostarczenie do Punktu Informacji.
- Wniosek należy złożyć nie później niż 7 dni roboczych i nie wcześniej niż 3 miesiące przed terminem wydarzenia.
- W uzasadnionych przypadkach możliwe jest niedochowanie 7-dniowego terminu złożenia wniosku, pod warunkiem dostępności pomieszczeń i/lub wyposażenia oraz akceptacji pracownika Punktu Informacji.
§10. 1. W przypadku nieprawidłowo lub niekompletnie wypełnionego wniosku, pracownik Punktu Informacji niezwłocznie informuje wnioskodawcę telefonicznie lub pocztą elektroniczną o konieczności poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 3 dni roboczych od daty poinformowania.
- Nieusunięcie braków we wniosku w wyznaczonym terminie skutkuje nieprzyznaniem rezerwacji.
§11. 1. Wnioski są rozpatrywane według kolejności zgłoszeń.
- O dokonaniu rezerwacji decyduje dostępność pomieszczeń i/lub wyposażenia Centrum w terminie wskazanym przez wnioskodawcę.
- Pracownik Punktu Informacji w terminie 2 dni roboczych od daty złożenia kompletnego wniosku:
1) informuje wnioskodawcę pocztą elektroniczną o sposobie rozpatrzenia wniosku;
2) w przypadku pozytywnego rozpatrzenia:
a) wskazuje wnioskodawcy zarezerwowane pomieszczenie i wyposażenie,
b) wpisuje rezerwację do kalendarza, który jest dostępny na stronie Centrum spichlerz57.pl.
§12. 1. W przypadku rezygnacji z rezerwacji, wnioskodawca jest zobowiązany niezwłocznie poinformować o tym pracownika Punktu Informacji oraz uczestników organizowanego wydarzenia.
- Trzykrotne odwołanie przez wnioskodawcę rezerwacji bez poinformowania Punktu Informacji może skutkować brakiem możliwości korzystania z zasobów Centrum przez okres 3 miesięcy od daty ostatniej rezygnacji.
§13. 1. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Wydziału ma prawo do zmiany lub odwołania terminu rezerwacji pomieszczenia.
- Pracownik Punktu Informacji niezwłocznie informuje wnioskodawcę telefonicznie lub pocztą elektroniczną o zmianie lub odwołaniu rezerwacji.
Rozdział 5
Zasady korzystania z zasobów Centrum
§14. 1. Zasoby Centrum są udostępniane podmiotom korzystającym bezpłatnie.
- Wszystkie wydarzenia organizowane w Centrum są bezpłatne dla ich uczestników.
- Podmioty korzystające mogą organizować w Centrum wydarzenia o charakterze zamkniętym (skierowane wyłącznie do członków organizacji pozarządowej lub grupy nieformalnej) albo otwartym (adresowane do ogółu mieszkańców).
§15. 1. Pomieszczenia Centrum są udostępniane podmiotom korzystającym w godzinach pracy Centrum.
- Godziny pracy Centrum są podane na stronie internetowej www.spichlerz57.pl.
- W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Wydziału lub przedstawiciel organizacji pozarządowej wyłonionej w otwartym konkursie ofert może wyrazić zgodę na udostępnienie pomieszczeń poza godzinami pracy Centrum.
§16. 1. Podmiot korzystający może używać wyłącznie zasoby Centrum wskazane przez pracownika Punktu Informacji i tylko w celu określonym we wniosku.
- Przedstawiciel podmiotu korzystającego przed rozpoczęciem wydarzenia odbiera
od pracownika Punktu Informacji klucze do pomieszczenia oraz piloty (do klimatyzacji/ rolet/rzutnika) i laptop – jeżeli zgłosił taką potrzebę.
- Przedstawiciel podmiotu korzystającego niezwłocznie po zakończeniu wydarzenia udaje się do pracownika Punktu Informacji i:
- informuje go o faktycznej liczbie osób biorących udział w spotkaniu;
- zdaje klucze i pobrane wyposażenie;
- zgłasza ewentualne usterki i szkody w zasobach Centrum, które powstały w trakcie wydarzenia.
§17. 1. Podmioty korzystające z wyposażenia Centrum są zobowiązane oddać sprzęt
w nienaruszonym stanie i w pierwotnej konfiguracji.
- Podmioty korzystające ponoszą odpowiedzialność za udostępnione zasoby Centrum,
w tym odpowiedzialność materialną za szkody powstałe w czasie ich użytkowania.
- W przypadku wyrządzenia szkody z winy podmiotu korzystającego, jest on zobowiązany do jej naprawienia według wyboru Dyrektora Wydziału, tj. przez przywrócenie do stanu poprzedniego, a gdyby było to niemożliwe lub pociągało za sobą nadmierne trudności
lub koszty – przez zapłatę odszkodowania według wartości odtworzeniowej, w terminie 30 dni od daty poinformowania o konieczności naprawienia szkody.
§18. 1. Po zakończeniu wydarzenia podmioty korzystające są zobowiązane do zabrania swoich przedmiotów z używanego pomieszczenia.
2. Centrum nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty pozostawione na terenie obiektu przez podmioty i osoby korzystające.
§19. Podmioty korzystające i osoby przebywające w Centrum są zobowiązane
w szczególności do:
- przestrzegania podanych we wniosku godzin rezerwacji;
- przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- oszczędnego gospodarowania ogólnodostępnymi mediami (woda, energia elektryczna, ogrzewanie);
- dbania o udostępnione zasoby i ochrony ich przed uszkodzeniem i zniszczeniem
(np. poprzez zabezpieczenie stołów w trakcie warsztatów artystycznych itp.);
- zachowania porządku i czystości;
- przestrzegania zasad współżycia społecznego;
- organizowania wydarzeń w sposób niezakłócający spotkań w innych pomieszczeniach;
- podporządkowania się zaleceniom pracownika Punktu Informacji.
§20. Na terenie Centrum zabrania się w szczególności:
- prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzenia działań o charakterze religijnym i komercyjnym;
- prowadzenia zbiórek publicznych;
- używania wyrobów tytoniowych;
- używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych;
- przebywania osób będących w stanie nietrzeźwości lub w stanie wskazującym na użycie środków, o których mowa w pkt 5.
§21. Organizacje pozarządowe i grupy nieformalne nie mogą posługiwać się adresem i numerem telefonu Centrum, jako adresem swojej siedziby i danymi kontaktowymi.
§22. 1. Budynek i pomieszczenia Centrum są monitorowane.
2. Zasady monitoringu określa Zarządzenie Nr 458/21 Prezydenta Grudziądza z dnia 1 września 2021 r. w sprawie „Polityki Monitoringu Wizyjnego w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu”.
§23. W przypadku zaistnienia zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie Centrum są zobowiązane niezwłocznie poinformować o tym fakcie odpowiednie służby i/lub pracownika Punktu Informacji.
§24. 1. Osoby przebywające na terenie Centrum, swoją obecnością potwierdzają, że akceptują Regulamin i zobowiązują się do jego przestrzegania.
- W przypadku nieprzestrzegania Regulaminu, pracownik obsługujący Centrum może poprosić o opuszczenie Centrum i/lub wezwać Policję lub Straż Miejską.
- Nieprzestrzeganie Regulaminu przez podmioty korzystające jest odnotowywane przez pracownika Punktu Informacji i może skutkować brakiem możliwości korzystania z zasobów Centrum przez okres 3 miesięcy od daty stwierdzenia naruszenia.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§25. Wszelkie kwestie nieuregulowane w Regulaminie będą rozstrzygane przez Prezydenta Grudziądza, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Wydziału.
§26. Traci moc Zarządzenie Nr 276/23 Prezydenta Grudziądza z dnia 12 maja 2023 r. w sprawie Regulaminu Grudziądzkiego Centrum Aktywizacji Społecznej Spichlerz 57.
§27. Wykonanie Zarządzenia powierzam Dyrektorowi Wydziału Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
§28. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2024 r.
Papierowy wniosek możesz pobrać, wydrukować i przynieść do Spichlerza 57, albo wysłać nam na maila spichlerz57@um.grudziadz.pl. Poza tym zapoznaj się z klazulą RODO